• Home
  • Dziecko
  • Mama
  • Wady Zgryzu
  • Dieta dla zębów
  • Efekty leczenia
  • Gościnnie
  • To i owo
  • Media
  • Książka
  • O mnie
  • Kontakt
  • O mnie

  • Książka kamila wasiluk

    Nazywam się Kamila Wasiluk, jestem ortodontą i mamą trójki dzieci. Na co dzień leczę swoich pacjentów w Warszawie, w klinice L’experta, którą prowadzę wraz z moim mężem – dr. Markiem Wasilukiem. Wiem jak Polkom zależy na zdrowiu ich pociech, a prawidłowy zgryz to nie tylko estetyka, ale również zdrowie pacjenta. W rozwoju uzębienia kluczowy jest okres dzieciństwa, dlatego chcę się z Wami dzielić moją wiedzą stomatologiczno-ortodontyczną, tak abyście mogły wiedzieć, jak najlepiej dbać o uśmiech Waszych pociech.

  • Moja książka

  • Książka kamila wasiluk
  • Home
  • Dziecko
  • Mama
  • Wady Zgryzu
  • Dieta dla zębów
  • Efekty leczenia
  • Gościnnie
  • To i owo
  • Media
  • Książka
  • O mnie
  • Kontakt

Stomatolog i ortodonta z dobrym podejściem do dzieci

2024-12-30

Wielu rodziców szuka specjalistów, którzy potrafią nie tylko dobrze leczyć dzieci, ale też mają do nich odpowiednie podejście. Dziś opisze Wam, jak to robimy w klinice L’experta.

Pierwsza wizyta stomatologiczna lub ortodontyczna jest zwykle dla dziecka dużym przeżyciem. Przychodzi ono do miejsca, które jest dla niego zupełnie nowe i nieznane oraz spotyka obce mu osoby, które oprócz rozmowy mogą chcieć je badać i wykonać różne czynności w jego jamie ustnej. Do tego ono nie zawsze wie, po co to wszystko i jak to się dla niego skończy. Kto by się nie stresował?

Dlatego ja i mój zespół ortodontyczno-stomatologiczny w klinice L’experta, który jest odpowiednio przygotowany do pracy z nawet bardzo małymi dziećmi, i to nie tylko w zakresie wykonywanych czynności medycznych i terapeutycznych, ale i odpowiedniej znajomości psychiki i rozwoju emocjonalnego dzieci, podchodzimy bardzo empatycznie do wszystkich małych pacjentów.

Szanujemy ich i zawsze empatycznie staramy się najpierw nawiązać z nimi jak najlepszy kontakt.  Nie zawsze więc od razu na pierwszej wizycie udaje nam się wykonać cały założony plan, nawet jeśli rodzic na to nalega.  Jesteśmy przekonani, że tylko takie podejście, które ma na uwadze przede wszystkim dobro i psychikę dziecka, owocuje. Oczywiście zdarzają się mali pacjenci bardzo otwarci, odważni, pozytywnie nastawieni i bez lęków, którzy pozwalają nam wykonać wszystkie procedury, ale niestety nie jest to regułą.

Pierwsza wizyta u ortodonty 

Dlatego na pierwszej wizycie dla nas przed wszystkim jest bardzo ważne to, żeby nawiązać z dzieckiem jak najlepszą relację – przywitać się z nim, zapoznać się, zapytać o jego zainteresowania itp. Odbywamy więc z nimi przyjemną, luźną rozmowę w przyjaznej atmosferze. Poza tym zawsze zaznajamiamy malucha z gabinetem, z fotelem dentystycznym, modelami stomatologicznymi i narzędziami. Jest to wykonywane także w formie zabawy czy lekkiej pogadanki. Bywają dzieci, które same chętnie pytają o cały sprzęt. Pozostałe próbujemy zainteresować otoczeniem, a może ono być naprawdę ciekawe, ponieważ aparat rentgenowski, turbina, dmuchawka wodno-powietrzna, czy jeżdżenie w górę i w dół na fotelu stomatologicznym wbrew pozorom okazują się być dla dzieci niejednokrotnie fascynujące i mogą być niezłą zabawą.

Ważne jest również to, aby mały pacjent poznał cały zespół, który będzie się nim zajmował, a więc nie tylko ortodontę czy stomatologa, ale i panią asystentkę czy higienistkę.

W trakcie rozmowy z dzieckiem, staramy się utrzymać kontakt wzrokowy. Zawsze dostosowujemy się do jego pozycji. Kucamy, pochylamy się lub siadamy, tak, aby patrzeć na nie i na jego wysokości, a nie powyżej. Ważny jest również uśmiech, ciepły i spokojny ton głosu i wszelkie inne niewerbalne znaki czy sygnały, które pozwolą dziecku poczuć się bezpiecznie.

Wielu dorosłym znany jest syndrom strachu przed tzw. „białym fartuchem”. Dlatego my nie przyjmujemy pacjentów w tym kolorze ubranka, a staramy się nosić kolorowe i wesołe scrubsy, które nie kojarzą się dzieciom z gabinetem lekarskim.

Staramy się skupiać pełną uwagę w trakcie wizyty na dziecku, traktować je w pełni podmiotowo. Na rozmowę z rodzicem powinien przyjść czas po zakończonych czynnościach z dzieckiem. Jeśli jednak musimy w trakcie o coś zapytać lub porozmywać, wiemy, że maluch może nie mieć tyle cierpliwości, aby w tym czasie spokojnie wysiedzieć na fotelu dentystycznym. Próbujemy więc czymś go zająć. Np. w tym czasie rozmawia z nim asystentka, a jeżeli drugi rodzic jest obecny w klinice, to zachęcamy dziecko, aby do niego dołączyło i  pod jego opieką przeszło się po korytarzu lub pobawiło w poczekalni.

Gdy chcemy przystąpić, do jakichkolwiek działań medycznych jak np. zbadanie dziecka, zawsze najpierw je uprzedzamy i informujemy, co chcemy zrobić. Gdy przyjmujemy formę oznajmującą, ale jednocześnie mówimy to z pewnością siebie i spokojem, dzieci zwykle zgadzają się i podejmują z nami współpracę.

Używamy też stosownego języka i metafor. Na przykład, gdy potrzebujemy, żeby dziecko przez krótką chwilę nie ruszało się, bawimy się w posągi.

Na koniec naszej wizyty, każdy maluch dostaje od nas drobny upominek. Asystentka przynosi duże pudełko z różnymi zabawkami i gadżetami do wyboru. Dziecko może je spokojnie pooglądać i wybrać jedną rzecz. W tym czasie lekarz ma możliwość, żeby porozmawiać z rodzicem, przekazać mu wszystkie informacje z wizyty, zalecenia albo podpisać stosowne dokumenty. Gdy maluch wybierze swój upominek żegnamy się z nim. Każde dziecko zawsze go dostaje, bez względu na to, jak się zachowywało i czy udało nam się wykonać wszystkie założone czynności. Jest to forma zachęty, a nie nagrody.

Tak przeprowadzona wizyta, bez presji, sztywnej atmosfery i z pozytywnym motywowaniem, zwykle skutkuje tym, że bardzo wiele dzieci po prostu  nas lubi i z chęcią przychodzi na kolejne wizyty,, na których już o wiele łatwiej się z nimi współpracuje, z czego ogromnie się cieszymy.

Share

Dziecko

MamaOrtodonta

Leave A Reply


Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • O mnie

    Książka kamila wasiluk

    Nazywam się Kamila Wasiluk, jestem ortodontą i mamą trójki dzieci. Na co dzień leczę swoich pacjentów w Warszawie, w klinice L’experta, którą prowadzę wraz z moim mężem – dr. Markiem Wasilukiem. Wiem jak Polkom zależy na zdrowiu ich pociech, a prawidłowy zgryz to nie tylko estetyka, ale również zdrowie pacjenta. W rozwoju uzębienia kluczowy jest okres dzieciństwa, dlatego chcę się z Wami dzielić moją wiedzą stomatologiczno-ortodontyczną, tak abyście mogły wiedzieć, jak najlepiej dbać o uśmiech Waszych pociech.

  • Moja książka

    Książka kamila wasiluk
  • Like Us On Facebook

    Facebook Pagelike Widget
  • Tagi

    aparat 2+2 Aparat A.L.F. aparat GMD aparat Lip Bumper aparat ortodontyczny aparat samoligaturujący asymetrie twarzy awaria ortodontyczna Bluegrass bruksizm CAD ciąża dieta dla zębów dr Greenfield dziecko efekty leczenia ortodontycznego higiena jamy ustnej leczenie ortodontyczne leczenie zgryzu Lip Bumper medycyna estetyczna niepokojące objawy Night lingual wrapping nowoczesna ortodoncja odbudowa miejsca na ząb Pantomogram plan leczenia ortodontycznego proporcje twarzy płytka przedsionkowa Quad Helix retainer Hawleya rozbudowa łuków zębowych ssanie kciuka stomatologia Triclinium ubytki zębowe wada zgryzu wady zgryzu wizyta u ortodonty wizyta u stomatologa wędzidełko zgryz krzyżowy zgryz otwarty zęby mleczne złe nawyki


  • Moją ambicją jest szerzenie wiedzy i zwiększenie świadomości stomatologiczno-ortodontycznej wśród Polek stąd pomysł na ten blog.


©2025 Strona pod opieką